Uniwersytet Gdański

przejdź do tekstu
logo Uniwersytet Gdański  

Działalność naukowa

Badania naukowe

Informacje ogólne

Finansowanie badań naukowych

Konferencje i seminaria

Stopnie i tytuły naukowe

Współpraca z zagranicą

REA - EDUKACJA SZKOLNA I AKADEMICKA W POLSCE

Kiedy: 28.11.2008 r.

Miejsce: Rektorat UG, Ośrodek Konferencyjno-Szkoleniowy UG w Leźnie
Organizator: Uniwersytet Gdański oraz Polski Zespół Ekspertów Bolońskich

Konferencja z cyklu REA:

 
EDUKACJA SZKOLNA I AKADEMICKA W POLSCE
Elastyczność i sztywność systemu oświatowego
w świetle idei uczenia się przez całe życie i dostępności studiów wyższych
Gdańsk, Rektorat UG, Ośrodek Konferencyjno-Szkoleniowy Uniwersytetu Gdańskiego w Leźnie,
28 listopada 2008
 
 
Co to jest „Cykl konferencji REA”?
 
 
To przedsięwzięcie Uniwersytetu Gdańskiego zorientowane na realizację celów akademickich oraz rozwój uczelni. W pełnej nazwie jest to: Cykl konferencji REA (Rozwój Edukacji Akademickiej), lub ang.: RHEA (Redesigning of Higher Education and Academy).
Niech informację o nim rozpocznie krótki zwrot ku starożytności. Rea (lub z języka łacińskiego: Rhea) to mitologiczna Tytanida, matka bogów, m.in. Zeusa i Hery, tak zwana „Wielka Matka”. Akronim odsyłający do jej imienia kojarzy tytuł wspomnianego przedsięwzięcia z jego celami i oczekiwanymi rezultatami. Chodzi bowiem o umożliwienie pewnych narodzin. Może REA jako cykl konferencji będzie rozwiązaniem i – wspomagając radzenie sobie z problemami codziennego życia akademickiego - jednocześnie zrodzi generalia w myśleniu o edukacji wyższej na przyszłe lata i ukierunkuje rozwój kształcenia w Uniwersytecie Gdańskim oraz innych uczelniach. 
 
Cykl konferencji REA ma być okazją do twórczej rekonstrukcji zastanej rzeczywistości i przyczyniać się do zaistnienia takich warunków pracy akademickiej uczonych oraz studentów, w których zarówno jedni, jak drudzy będą mogli rozwijać się bez przeszkód, służąc ludziom (jak głosi składane przez nich ślubowanie) gdziekolwiek będą.
To zwrócenie uwagi na miejsce nie jest bez znaczenia w opisie celów konferencji REA. Stanowić może rodzaj bezpośredniej referencji do Procesu Bolońskiego i realizowanej za jego pośrednictwem idei uczenia się bez granic; ani tych kulturowych, czy wiekowych, ekonomicznych lub społecznych, ani terytorialnych.
 
Chcemy w ramach konferencji REA – zgodnie z kierunkami, zapoczątkowanymi w Bolonii – umożliwiać spójną i owocną pracę naukowo-badawczą i edukacyjną naszych akademików oraz pełne satysfakcji, obiecujące wobec przyszłości uczenie się naszych studentów w Europie; chcemy czynić realnymi ich plany rozwojowe i marzenia; pragniemy tworzyć uczącą się, akademicką wspólnotę.
Jej europejski wymiar odzwierciedla jedno z nośnych haseł Procesu Bolońskiego: Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego
 
W integracji z zadaniami opisywanymi pod tym szyldem, powołany niedawno w Polsce Zespół Ekspertów Bolońskich[1] zajmuje się wspomaganiem polskiej społeczności akademickiej i – między innymi poprzez konferencje REA, we współpracy z Uniwersytetem Gdańskim - podejmuje realizację swoich funkcji.
Koncentrują się one na osiąganiu warunków, w których jakość życia Europejczyków – w całej jego długości – będzie mogła poprawiać się dzięki edukacji, a zniwelowane w systemie studiów granice pomiędzy państwami uczynią studiowanie naprawdę nieograniczoną, do późnej starości trwającą, wspaniałą intelektualną przygodą.
 
Cykl REA, na który początkowo złożą się trzy konferencje, w listopadzie 2008 roku oraz w marcu i czerwcu roku 2009, skupiać będzie kadrę akademicką (głównie pracowników naukowo-dydaktycznych Uniwersytetu Gdańskiego) oraz gości – w roli ekspertów, dyskutantów i prelegentów - zapraszanych, stosownie do podejmowanej problematyki, z kraju i zagranicy. Rozpoczyna go debata wokół problemów styku edukacji szkolnej i akademickiej.
 
 
 
O pierwszej konferencji z cyklu REA, pt.:
 
EDUKACJA SZKOLNA I AKADEMICKA W POLSCE
Elastyczność i sztywność systemu oświatowego
w świetle idei uczenia się przez całe życie i dostępności studiów wyższych
 
Gdańsk, Rektorat UG oraz Ośrodek Konferencyjno-Szkoleniowy Uniwersytetu Gdańskiego w Leźnie, 28 listopada, 2008
 
Gośćmi konferencji, skupiającej władze rektorskie i dziekańskie Uniwersytetu Gdańskiego oraz grono zorientowanych na reformy przedstawicieli środowiska akademickiego, będą:
Minister Edukacji Narodowej, Katarzyna Hall
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
prof. dr hab. Grażyna Prawelska-Skrzypek
Wokół wypowiedzi, krótko prezentujących aktualną ocenę stanu związku edukacji szkolnej i akademickiej w Polsce, w kontekście zadań realizowanych m.in. przez oba Ministerstwa, a skoncentrowanych na wspieraniu uczenia się przez całe życie i zapewnianiu dostępu do nauki na poziomie wyższym, zainicjowana będzie dyskusja nad – z jednej strony - stykiem tych dwóch etapów i form edukacji przejawiającym się w różnie kształtującym się progu pomiędzy nimi; z drugiej - nad kondycją edukacji, która wyraża się w ciągłości uczenia się ludzi, niezależnie od barier wiekowych, społeczno-ekonomicznych, czy kulturowych. 
 
W perspektywie konferencyjnej debaty oznacza to – między innymi – następujące pytania: 
 
-Dla kogo edukacja? Jak w polskich warunkach dostępność do edukacji na poziomie wyższym warunkowana jest dostępnością do edukacji przedszkolnej i szkolnej? Jakie są możliwości i bariery w zapewnianiu dostępu do nich poprzez współdziałanie? Czy i jakie partnerstwo jest tu pożądane?
 
-Czy i – jeśli tak – to w jaki sposób współdziałają obydwa resorty? A jak współdziałać powinny, w świetle aktualnych problemów edukacyjnych i społecznych?
 
-Pytanie o adresata edukacji, może być też postawione w kontekście zadania zapewnienia dostępu do edukacji – w całym jej systemie – także na poziomie wyższym i doktorskim. Sformułowane ono zostało w ramach Procesu Bolońskiego przez ministrów szkolnictwa wyższego krajów Unii Europejskiej, obradujących w Londynie, w roku 2007. Zaproponowane wówczas
-elastyczne ścieżki kształcenia miały służyć wspieraniu uczenia się przez całe życie oraz zapewnianiu dostępu do edukacji akademickiej. Co o nich w Polsce wiadomo? Czy – istniejąc w jakiejś formie (jakiej? gdzie?) - zwiększają szansę poprawiania jakości naszego życia w każdej z jego faz; studiowania młodzieży wiejskiej, z rodzin ubogich i o niskim kapitale kulturowym? Czy pomagają jednostkom wybitnie uzdolnionym, jak przysłowiowym orłom, „nie chodzić po schodach” lecz przefruwać ponad kolejnymi zaliczeniami i klasami, za pośrednictwem rozwiązań systemowych? 
-Jest to więc również pytanie o edukację „narodową”, którą – być może z uwagi na swój szyld – zajmować się ma Ministerstwo Edukacji Narodowej. Zatem, w jaki sposób MEN, a w jaki sposób MNiSW troszczy się i organizuje edukację „narodu”, rozumianego jako społeczeństwo polskie, a nie tylko jako dzieci i młodzież w wieku przedszkolnym i szkolnym?
-W tym kontekście powstają też kolejne kwestie, na przykład, jaki resort jest właściwy dla pieczy nad tak zwanymi Uniwersytetami Trzeciego Wieku i innymi instytucjami edukacji formalnej osób w wieku dojrzałym?
 
To tylko przykłady możliwych kwestii, zaledwie „dotknięcie” potencjalnego obszaru refleksji.
 
Na jego tle powstawać będą „praktyczne” rozwiązania w zakresie systemu zapewniania jakości kształcenia i dostępu do oferty edukacyjnej Uniwersytetu Gdańskiego. 
Debata toczyć się będzie przez dwa dni, w czterech sesjach poświęconych na dyskusje wokół zagadnień o znaczeniu generalnym (dwie) oraz wokół wątków szczegółowych (kolejne dwie).
 
Serdecznie zapraszamy!
 
 
Prorektor ds. Kształcenia
Uniwersytetu Gdańskiego
prof. UG, dr hab. Maria Mendel
 
Ekspert Polskiego
Zespołu Ekspertów Bolońskich
prof. UG, dr hab. Iwona Sagan
 
 
 
 
 
PROGRAM KONFERENCJI
 
 
 
28 listopada, piątek
Miejsce: BUDYNEK REKTORATU UG, Gdańsk-Oliwa, ul. Bażyńskiego 1a, sala nr 47
 
10.00 – 12.00 Sesja pierwsza
  • Powitanie: JM Rektor UG, prof. dr hab. Bernard Lammek
  • Wprowadzenie: prof. UG dr hab. Maria Mendel, Prorektor UG ds. kształcenia, prof. UG dr hab. Iwona Sagan, Ekspert Zespołu Ekspertów Bolońskich
  • Dyskusja (wprowadzenie i moderacja: prof. dr hab. Tomasz Szkudlarek, Kierownik Studiów Doktoranckich UG w zakresie pedagogiki i politologii):
  • Ku jedności i dostępności systemu kształcenia w Polsce. Sensy i bezsensy aktualnej rzeczywistości, z perspektywy dwóch ministerstw odpowiedzialnych za edukację oraz szkół różnego typu
    • Minister Edukacji Narodowej Katarzyna Hall
    • Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. dr hab. Grażyna Prawelska-Skrzypek
    • Pan Przewodniczący Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, prof. dr hab. Jerzy Błażejowski
    • Uczestnicy konferencji ze środowiska Uniwersytetu Gdańskiego i szkół gdańskich
12.00 – 12.30 – przerwa
12.30 – 14.00 Sesja druga
  • Dyskusja
  • Od przedszkola do doktoratu. Drogi kształcenia w świetle priorytetów Unii Europejskiej i polskiej rzeczywistości oświatowej (wprowadzenie: prof. UG dr hab. Iwona Sagan, Ekspert Zespołu Ekspertów Bolońskich). Jeden system, jeden nauczyciel: o potrzebie zmian w kształceniu kadr oświatowych (wprowadzenie: prof. UG dr hab. Maria Mendel):
    • Dziekani Wydziałów i innych jednostek Uniwersytetu Gdańskiego oraz zaproszonych Uczelni
    • Dyrektorzy szkół Trójmiasta
 
 
14.00 – 14.30 Przejazd autokarem do Pałacu UG w Leźnie
 
 
MIEJSCE: Ośrodek Konferencyjno-Szkoleniowy UG w Leźnie, Leźno 45
 
14.40 – Obiad
15.30 – 17.00 Sesja trzecia
  • Wprowadzenie do dyskusji: Otwieranie uniwersytetu. O potrzebie systemu zapewniania jakości i elastycznych ścieżek kształcenia – z perspektywy Uniwersytetu Gdańskiego: prof. UG dr hab. Maria Mendel, prorektor UG ds. kształcenia
  • Dyskusja wokół koncepcji systemu zapewniania jakości kształcenia w Uniwersytecie Gdańskim
    • Prof. dr hab. Anna Szaniawska, Prorektor UG ds. Kształcenia w latach 2005-2008, Prof. UG dr hab. Teresa Bauman z Instytutu Pedagogiki UG, Prof.UG dr hab. Małgorzata Wiśniewska z Wydziału Zarządzania UG, Prof. dr hab. Jerzy Bolałek z Wydziału Oceanografii i Geografii UG.
    • Dziekani Wydziałów i innych jednostek UG
17.00 – 17.30 - przerwa
17.30 – 18.30 Sesja czwarta
  • Dyskusja (prowadzenie: prof. UG dr hab. Teresa Bauman)
    Wprowadzenie (prof. UG dr hab. .Maria Mendel): Krocząc EŚKami... Jak podwyższać jakość kształcenia umożliwiając szeroki dostęp, czyli o Elastycznych Ścieżkach Kształcenia w UG:
    1. Studia podyplomowe w UG jako bardziej elastyczne formy wiązania sfery biznesu i świata pracy z edukacją akademicką; kształcenia przeddyplomowego z podyplomowym; edukacji formalnej z nieformalną (wprowadzenie do dyskusji: Prof. dr hab. Dorota Simpson).
    2. Gdański Uniwersytet Trzeciego Wieku i jego filie, jako regionalny uniwersytet bez barier (wprowadzenie: Pełnomocnik JM Rektora UG ds. GUTW, Ludwika Sikorska).
    3. Kolegia pod naukową opieką UG i elastyczne możliwości osiągania dyplomu licencjata: jak jest, jak być powinno? (wprowadzenie do dyskusji: Kierownik Działu Kształcenia UG, Anna Kietrys-Tusk).

18.30 – Uroczysta kolacja, zamknięcie konferencji 

 
Dla uczestników konferencji zostały zarezerwowane miejsca
w pokojach gościnnych Pałacu UG w Leźnie.
Serdecznie zapraszamy do skorzystania z tej możliwości noclegu!
Wszystkich chętnych uprzejmie prosimy o potwierdzenie rezerwacji do dnia 17.11.08: rekdsk@univ.gda.pl lub telefonicznie: 58-5232036
 


Adresy i telefony   Sprawdź pocztę  

kontakt

ostatnia aktualizacja strony:
02.07.2010 r.