REA - EDUKACJA SZKOLNA I AKADEMICKA W POLSCE
Kiedy: 28.11.2008 r.
Miejsce: Rektorat UG, Ośrodek Konferencyjno-Szkoleniowy UG w Leźnie
Organizator: Uniwersytet Gdański oraz Polski Zespół Ekspertów Bolońskich
Konferencja z cyklu REA: EDUKACJA SZKOLNA I AKADEMICKA W POLSCE Elastyczność i sztywność systemu oświatowego w świetle idei uczenia się przez całe życie i dostępności studiów wyższych Gdańsk, Rektorat UG, Ośrodek Konferencyjno-Szkoleniowy Uniwersytetu Gdańskiego w Leźnie, 28 listopada 2008 Co to jest „Cykl konferencji REA”? To przedsięwzięcie Uniwersytetu Gdańskiego zorientowane na realizację celów akademickich oraz rozwój uczelni. W pełnej nazwie jest to: Cykl konferencji REA (Rozwój Edukacji Akademickiej), lub ang.: RHEA (Redesigning of Higher Education and Academy). Niech informację o nim rozpocznie krótki zwrot ku starożytności. Rea (lub z języka łacińskiego: Rhea) to mitologiczna Tytanida, matka bogów, m.in. Zeusa i Hery, tak zwana „Wielka Matka”. Akronim odsyłający do jej imienia kojarzy tytuł wspomnianego przedsięwzięcia z jego celami i oczekiwanymi rezultatami. Chodzi bowiem o umożliwienie pewnych narodzin. Może REA jako cykl konferencji będzie rozwiązaniem i – wspomagając radzenie sobie z problemami codziennego życia akademickiego - jednocześnie zrodzi generalia w myśleniu o edukacji wyższej na przyszłe lata i ukierunkuje rozwój kształcenia w Uniwersytecie Gdańskim oraz innych uczelniach. Cykl konferencji REA ma być okazją do twórczej rekonstrukcji zastanej rzeczywistości i przyczyniać się do zaistnienia takich warunków pracy akademickiej uczonych oraz studentów, w których zarówno jedni, jak drudzy będą mogli rozwijać się bez przeszkód, służąc ludziom (jak głosi składane przez nich ślubowanie) gdziekolwiek będą. To zwrócenie uwagi na miejsce nie jest bez znaczenia w opisie celów konferencji REA. Stanowić może rodzaj bezpośredniej referencji do Procesu Bolońskiego i realizowanej za jego pośrednictwem idei uczenia się bez granic; ani tych kulturowych, czy wiekowych, ekonomicznych lub społecznych, ani terytorialnych. Chcemy w ramach konferencji REA – zgodnie z kierunkami, zapoczątkowanymi w Bolonii – umożliwiać spójną i owocną pracę naukowo-badawczą i edukacyjną naszych akademików oraz pełne satysfakcji, obiecujące wobec przyszłości uczenie się naszych studentów w Europie; chcemy czynić realnymi ich plany rozwojowe i marzenia; pragniemy tworzyć uczącą się, akademicką wspólnotę. Jej europejski wymiar odzwierciedla jedno z nośnych haseł Procesu Bolońskiego: Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego. W integracji z zadaniami opisywanymi pod tym szyldem, powołany niedawno w Polsce Zespół Ekspertów Bolońskich [1] zajmuje się wspomaganiem polskiej społeczności akademickiej i – między innymi poprzez konferencje REA, we współpracy z Uniwersytetem Gdańskim - podejmuje realizację swoich funkcji. Koncentrują się one na osiąganiu warunków, w których jakość życia Europejczyków – w całej jego długości – będzie mogła poprawiać się dzięki edukacji, a zniwelowane w systemie studiów granice pomiędzy państwami uczynią studiowanie naprawdę nieograniczoną, do późnej starości trwającą, wspaniałą intelektualną przygodą. Cykl REA, na który początkowo złożą się trzy konferencje, w listopadzie 2008 roku oraz w marcu i czerwcu roku 2009, skupiać będzie kadrę akademicką (głównie pracowników naukowo-dydaktycznych Uniwersytetu Gdańskiego) oraz gości – w roli ekspertów, dyskutantów i prelegentów - zapraszanych, stosownie do podejmowanej problematyki, z kraju i zagranicy. Rozpoczyna go debata wokół problemów styku edukacji szkolnej i akademickiej. O pierwszej konferencji z cyklu REA, pt.: EDUKACJA SZKOLNA I AKADEMICKA W POLSCE Elastyczność i sztywność systemu oświatowego w świetle idei uczenia się przez całe życie i dostępności studiów wyższych Gdańsk, Rektorat UG oraz Ośrodek Konferencyjno-Szkoleniowy Uniwersytetu Gdańskiego w Leźnie, 28 listopada, 2008 Gośćmi konferencji, skupiającej władze rektorskie i dziekańskie Uniwersytetu Gdańskiego oraz grono zorientowanych na reformy przedstawicieli środowiska akademickiego, będą: Minister Edukacji Narodowej, Katarzyna Hall Podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, prof. dr hab. Grażyna Prawelska-Skrzypek Wokół wypowiedzi, krótko prezentujących aktualną ocenę stanu związku edukacji szkolnej i akademickiej w Polsce, w kontekście zadań realizowanych m.in. przez oba Ministerstwa, a skoncentrowanych na wspieraniu uczenia się przez całe życie i zapewnianiu dostępu do nauki na poziomie wyższym, zainicjowana będzie dyskusja nad – z jednej strony - stykiem tych dwóch etapów i form edukacji przejawiającym się w różnie kształtującym się progu pomiędzy nimi; z drugiej - nad kondycją edukacji, która wyraża się w ciągłości uczenia się ludzi, niezależnie od barier wiekowych, społeczno-ekonomicznych, czy kulturowych. W perspektywie konferencyjnej debaty oznacza to – między innymi – następujące pytania: -Dla kogo edukacja? Jak w polskich warunkach dostępność do edukacji na poziomie wyższym warunkowana jest dostępnością do edukacji przedszkolnej i szkolnej? Jakie są możliwości i bariery w zapewnianiu dostępu do nich poprzez współdziałanie? Czy i jakie partnerstwo jest tu pożądane? -Czy i – jeśli tak – to w jaki sposób współdziałają obydwa resorty? A jak współdziałać powinny, w świetle aktualnych problemów edukacyjnych i społecznych? -Pytanie o adresata edukacji, może być też postawione w kontekście zadania zapewnienia dostępu do edukacji – w całym jej systemie – także na poziomie wyższym i doktorskim. Sformułowane ono zostało w ramach Procesu Bolońskiego przez ministrów szkolnictwa wyższego krajów Unii Europejskiej, obradujących w Londynie, w roku 2007. Zaproponowane wówczas -elastyczne ścieżki kształcenia miały służyć wspieraniu uczenia się przez całe życie oraz zapewnianiu dostępu do edukacji akademickiej. Co o nich w Polsce wiadomo? Czy – istniejąc w jakiejś formie (jakiej? gdzie?) - zwiększają szansę poprawiania jakości naszego życia w każdej z jego faz; studiowania młodzieży wiejskiej, z rodzin ubogich i o niskim kapitale kulturowym? Czy pomagają jednostkom wybitnie uzdolnionym, jak przysłowiowym orłom, „nie chodzić po schodach” lecz przefruwać ponad kolejnymi zaliczeniami i klasami, za pośrednictwem rozwiązań systemowych? -Jest to więc również pytanie o edukację „narodową”, którą – być może z uwagi na swój szyld – zajmować się ma Ministerstwo Edukacji Narodowej. Zatem, w jaki sposób MEN, a w jaki sposób MNiSW troszczy się i organizuje edukację „narodu”, rozumianego jako społeczeństwo polskie, a nie tylko jako dzieci i młodzież w wieku przedszkolnym i szkolnym? -W tym kontekście powstają też kolejne kwestie, na przykład, jaki resort jest właściwy dla pieczy nad tak zwanymi Uniwersytetami Trzeciego Wieku i innymi instytucjami edukacji formalnej osób w wieku dojrzałym? To tylko przykłady możliwych kwestii, zaledwie „dotknięcie” potencjalnego obszaru refleksji. Na jego tle powstawać będą „praktyczne” rozwiązania w zakresie systemu zapewniania jakości kształcenia i dostępu do oferty edukacyjnej Uniwersytetu Gdańskiego. Debata toczyć się będzie przez dwa dni, w czterech sesjach poświęconych na dyskusje wokół zagadnień o znaczeniu generalnym (dwie) oraz wokół wątków szczegółowych (kolejne dwie). Serdecznie zapraszamy! Prorektor ds. Kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego prof. UG, dr hab. Maria Mendel | Ekspert Polskiego Zespołu Ekspertów Bolońskich prof. UG, dr hab. Iwona Sagan | PROGRAM KONFERENCJI 28 listopada, piątek Miejsce: BUDYNEK REKTORATU UG, Gdańsk-Oliwa, ul. Bażyńskiego 1a, sala nr 47 10.00 – 12.00 Sesja pierwsza - Powitanie: JM Rektor UG, prof. dr hab. Bernard Lammek
- Wprowadzenie: prof. UG dr hab. Maria Mendel, Prorektor UG ds. kształcenia, prof. UG dr hab. Iwona Sagan, Ekspert Zespołu Ekspertów Bolońskich
- Dyskusja (wprowadzenie i moderacja: prof. dr hab. Tomasz Szkudlarek, Kierownik Studiów Doktoranckich UG w zakresie pedagogiki i politologii):
- Ku jedności i dostępności systemu kształcenia w Polsce. Sensy i bezsensy aktualnej rzeczywistości, z perspektywy dwóch ministerstw odpowiedzialnych za edukację oraz szkół różnego typu
- Minister Edukacji Narodowej Katarzyna Hall
- Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. dr hab. Grażyna Prawelska-Skrzypek
- Pan Przewodniczący Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, prof. dr hab. Jerzy Błażejowski
- Uczestnicy konferencji ze środowiska Uniwersytetu Gdańskiego i szkół gdańskich
12.00 – 12.30 – przerwa 12.30 – 14.00 Sesja druga - Dyskusja
- Od przedszkola do doktoratu. Drogi kształcenia w świetle priorytetów Unii Europejskiej i polskiej rzeczywistości oświatowej (wprowadzenie: prof. UG dr hab. Iwona Sagan, Ekspert Zespołu Ekspertów Bolońskich). Jeden system, jeden nauczyciel: o potrzebie zmian w kształceniu kadr oświatowych (wprowadzenie: prof. UG dr hab. Maria Mendel):
- Dziekani Wydziałów i innych jednostek Uniwersytetu Gdańskiego oraz zaproszonych Uczelni
- Dyrektorzy szkół Trójmiasta
14.00 – 14.30 Przejazd autokarem do Pałacu UG w Leźnie MIEJSCE: Ośrodek Konferencyjno-Szkoleniowy UG w Leźnie, Leźno 45 14.40 – Obiad 15.30 – 17.00 Sesja trzecia - Wprowadzenie do dyskusji: Otwieranie uniwersytetu. O potrzebie systemu zapewniania jakości i elastycznych ścieżek kształcenia – z perspektywy Uniwersytetu Gdańskiego: prof. UG dr hab. Maria Mendel, prorektor UG ds. kształcenia
- Dyskusja wokół koncepcji systemu zapewniania jakości kształcenia w Uniwersytecie Gdańskim
- Prof. dr hab. Anna Szaniawska, Prorektor UG ds. Kształcenia w latach 2005-2008, Prof. UG dr hab. Teresa Bauman z Instytutu Pedagogiki UG, Prof.UG dr hab. Małgorzata Wiśniewska z Wydziału Zarządzania UG, Prof. dr hab. Jerzy Bolałek z Wydziału Oceanografii i Geografii UG.
- Dziekani Wydziałów i innych jednostek UG
17.00 – 17.30 - przerwa 17.30 – 18.30 Sesja czwarta - Dyskusja (prowadzenie: prof. UG dr hab. Teresa Bauman)
Wprowadzenie (prof. UG dr hab. .Maria Mendel): Krocząc EŚKami... Jak podwyższać jakość kształcenia umożliwiając szeroki dostęp, czyli o Elastycznych Ścieżkach Kształcenia w UG: - Studia podyplomowe w UG jako bardziej elastyczne formy wiązania sfery biznesu i świata pracy z edukacją akademicką; kształcenia przeddyplomowego z podyplomowym; edukacji formalnej z nieformalną (wprowadzenie do dyskusji: Prof. dr hab. Dorota Simpson).
- Gdański Uniwersytet Trzeciego Wieku i jego filie, jako regionalny uniwersytet bez barier (wprowadzenie: Pełnomocnik JM Rektora UG ds. GUTW, Ludwika Sikorska).
- Kolegia pod naukową opieką UG i elastyczne możliwości osiągania dyplomu licencjata: jak jest, jak być powinno? (wprowadzenie do dyskusji: Kierownik Działu Kształcenia UG, Anna Kietrys-Tusk).
18.30 – Uroczysta kolacja, zamknięcie konferencji Dla uczestników konferencji zostały zarezerwowane miejsca w pokojach gościnnych Pałacu UG w Leźnie. Serdecznie zapraszamy do skorzystania z tej możliwości noclegu! Wszystkich chętnych uprzejmie prosimy o potwierdzenie rezerwacji do dnia 17.11.08: rekdsk@univ.gda.pl lub telefonicznie: 58-5232036
|