Międzynarodowe seminarium naukowe IMPLEMENTATION OF TRANSPORT PRICING POLICY IN THE EU NEW MEMBER STATES
Kiedy: 21.01.2009 r.
Miejsce: Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Gdańskiego
Organizator: Katedra Badań Porównawczych Systemów Transportowych Wydziału Ekonomicznego UG
Projekt CATRIN (Cost Allocation of Transport Infrastructure cost / Alokacja kosztów infrastruktury transportowej) realizowany jest w ramach 6 Ramowego Programu Badawczego Unii Europejskiej (od maja 2007 r. do kwietnia 2009 r.). Koordynatorem projektu jest szwedzki instytut naukowy VTI (Swedish National Road and Transport Research Institute / Szwedzki Narodowy Instytut Badań Dróg i Transportu), a jego odbiorcą Dyrekcja Generalna Transport i Energia Komisji Europejskiej. Partnerzy projektu: VTI; University of Gdansk, ITS Leeds, DIW, Ecoplan, Manchester Metropolitan University, TUV Vienna University of Technology, EIT University of Las Palmas; Swedish Maritime Administration, University of Turku/Centre for Maritime Studies. Ogólnym celem projektu jest wsparcie realizacji europejskiej polityki transportowej, w szczególności implementacji reformy opłat transportowych. CATRIN ma więc zarówno aspekt badawczy, jak i bezpośrednie odniesienie do polityki transportowej poprzez dostarczenie rekomendacji odnośnie najbardziej dogodnych rozwiązań możliwych do zastosowania w warunkach państw europejskich. Projekt powstał w odpowiedzi na program UE dotyczący zrównoważonego rozwoju transportu z naciskiem na poprawę metod alokacji kosztów infrastruktury. Do głównych celów projektu CATRIN zaliczyć należy: - określenie zasad alokacji kosztów oraz zidentyfikowanie różnic w tym zakresie między gałęziami transportu i poszczególnymi krajami,
- zbadanie praktyk zwrotu kosztów w celu określenia, czy koszty infrastruktury transportowej są odzyskiwane w skali poszczególnych gałęzi transportu i krajów Unii Europejskiej,
- zbadanie praktyk i specyfiki alokacji kosztów w nowych krajach członkowskich przyjętych w 2004 i 2007 r.,
- zidentyfikowanie głównych zasad polityki określania opłat, które mogą ukierunkować decydentów polityki transportowej w ramach różnych struktur organizacyjnych i odmiennych zasad odzyskiwania kosztów,
- dalsze zaawansowanie badań w zakresie kalkulacji kosztów infrastruktury w postaci pogłębiania rachunku kosztów krańcowych jako optymalnego rozwiązania dla reformy systemu opłat transportowych,
- określenie poziomu aktualnej wiedzy w zakresie metod kalkulacji kosztów krańcowych infrastruktury i wskazanie występujących luk,
- przeprowadzenie kolejnych studiów przypadków, które wypełnią brakujące luki w zakresie badania kosztów krańcowych infrastruktury, w tym również w pomijanych dotychczas nowych krajach członkowskich UE,
- udoskonalenie wiedzy ekonometrycznej pozwalającej na wskazanie zróżnicowania kosztów w zależności od rodzaju pojazdu,
- opracowanie europejskiego eksperymentu badania zużycia dróg (ang. European Road Damage Experiment) w celu skorygowania znanej zasady Fourth Power Rule w odniesieniu do europejskiej polityki transportowej XXI wieku,
- opracowanie rekomendacji dotyczących procedur alokacji kosztów infrastruktury ukierunkowanych na podejmowanie decyzji w zakresie ustalania cen/opłat we wszystkich gałęziach transportu,
- przeprowadzenie konsultacji z zarządcami infrastruktury transportowej i ocena możliwości implementacji proponowanych rozwiązań.
Witryna internetowa projektu, na której znaleźć można szczegółowe informacje o projekcie, partnerach, a również publicznie dostępne raporty projektu: http://www.catrin-eu.org/ AGENDA SEMINARIUM
|