Uniwersytet Gdański

przejdź do tekstu
logo Uniwersytet Gdański  

Działalność naukowa

Badania naukowe

Informacje ogólne

Finansowanie badań naukowych

Konferencje i seminaria

Stopnie i tytuły naukowe

Współpraca z zagranicą

Instrumenty polityki transportowej - Konferencja upowszechniająca wyniki badań projektu SPECTRUM realizowanego w ramach piątego Ramowego Programu Badań UE

Kiedy: 07.04.2005 r.

Miejsce: Wydział Ekonomiczny UG, Sopot, sala 15
Organizator: Kateda Badań Porównawczych Systemów Transportowych Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego

Konferencja
upowszechniająca wyniki badań projektu SPECTRUM realizowanego w ramach 5-tego Ramowego Programu Badań UE
7-8 kwietnia 2005


Organizator: Katedra Badań Porównawczych Systemów Transportowych Wydział Ekonomiczny UG


W związku z udziałem Katedry Badań Porównawczych Systemów Transportowych Uniwersytetu Gdańskiego w projekcie badawczym SPECTRUM realizowanym w ramach 5 Ramowego Programu Badawczego Unii Europejskiej chcielibyśmy zaprosić Państwa do uczestnictwa w pierwszym (z dwóch przewidzianych w projekcie), seminarium upowszechniającym wyniki badań projektu oraz inicjującym forum dyskusyjne na temat efektywności i sprawności stosowanych w polityce transportowej instrumentów pod kątem osiąganych celów.


Głównym założeniem projektu SPECTRUM, którego pełna nazwa brzmi "Study of policy regarding economic instruments complementing transport regulation and the undertaking of physical measures (Badanie możliwości wsparcia instrumentami ekonomicznymi regulacji transportowych i działań uzupełniających, w realizacji celów polityki transportowej) jest zdefiniowanie optymalnego pakietu instrumentów polityki transportowej w zależności od zakładanych celów. Skonstruowanie takiego pakietu oparte jest na ocenie sprawności, efektywności oraz akceptowalności pakietu przez wszystkich uczestników łańcucha transportowego. W skład zintegrowanego pakietu wchodzą zarówno instrumenty ekonomiczne, jak i regulacje prawne oraz inne działania uzupełniające. W ramach badań analizowany jest wpływ pojedynczych instrumentów na realizację stawianych w polityce transportowej celów, ale również wpływ zastosowania zintegrowanego pakietu instrumentów lub też zastąpienia jednego instrumentu przez inny.


Prowadzone w ramach projektu studia mają zasięg ogólnoeuropejski. Wzajemne zależności pomiędzy zastosowaniem alternatywnych instrumentów polityki transportowej a osiąganymi celami społecznymi dotyczą poszczególnych państw indywidualnie, jak również Unii Europejskiej jako całości, z uwagi na istnienie i rozwój transportu międzynarodowego. Efekty zastosowanych rozwiązań są badane w zdefiniowanych obszarach, takich jak stopień realizacji zasady sprawiedliwości społecznej, koncepcji zrównoważonego rozwoju czy poprawy bezpieczeństwa w transporcie, poprzez opracowanie odpowiedniego pakietu wskaźników, umożliwiających dokonanie takiej oceny.


Powyższy projekt stanowi nowe ujęcie problemu ze względu na to, iż zakłada:



  • konieczność zdefiniowania celów polityki transportowej z uwzględnieniem w modelu wielu uczestników rynku;
  • określenie kryteriów umożliwiających stwierdzenie stopnia wprowadzenia w życie konkretnych działań oraz oceny efektów tych działań pod kątem realizacji celu;
  • zastosowanie metod i narzędzi oceny stosowanych instrumentów w kontekście skonstruowania optymalnych pakietów narzędzi służących osiągnięciu stawianego celu;
  • ocenę i porównanie efektów zastosowania poszczególnych instrumentów samodzielnie i w zestawie pakietów instrumentów;
  • zbadanie zarówno ex-ante, jak i ex-post możliwości przeniesienia wypracowanej metodologii oraz poszczególnych instrumentów w czasie i w przestrzeni. Głównie chodzi tu o zbadanie możliwości zastosowania tych pakietów instrumentów, czy też pojedynczych instrumentów w nowych krajach członkowskich Unii Europejskiej.

Analiza wyżej przedstawionymi zagadnień została ujęta w trzech obszarach badawczych. Celem zadań badawczych z obszaru pierwszego - Work Area A - było wypracowanie ogólnej metodologii i bazy teoretycznej w zakresie zestawu stosowanych instrumentów, skutków zastosowania tych instrumentów oraz wskaźników, które pozwalają na ocenę efektywności instrumentów. Obszary badawcze określone jako B i C (Work Area B, Work Area C) stanowią dwie równolegle prowadzone analizy dotyczące odpowiednio obszarów pozamiejskich i miejskich. Badania w obu obszarach zostały oparte o te samą bazę teoretyczną. Na jej podstawie określone zostały w obu obszarach pakiety instrumentów oraz zbadane skutki ich zastosowania, z uwzględnieniem porównywalności i wzajemnych sprzężeń zarówno pomiędzy efektami, jak i instrumentami poprzez zastosowanie case studies . Rezultaty tych badań zostaną przedstawione w pierwszej części spotkania. Szczegółowe informacje o pracach prowadzonych w ramach projektu są dostępne na stronie internetowej http://www.its.leeds.ac.uk/projects/spectrum.


Seminarium odbywać się będzie na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego. W workshopie uczestniczyć będą przedstawiciele wszystkich instytutów badawczych wchodzących w skład konsorcjum czyli:



  • Institute for Transport Studies, University of Leeds (ITS)
  • University of Antwerp (UA)
  • Transport studies unit, University of Oxford (OXFJQ)
  • Technical Research Centre of Finland (VTT)
  • University of Technology Vienna (TUV-IVV)
  • University of Las Palmas (EIET)
  • University of Budapest ( BUTE)
  • Center for Economic Studies (K.U.Leuven)
  • Institute for System Integration Units (ISIS)
  • Institute of Transport Economics, Oslo (TOI)
  • University of Gdansk (UG)

Spodziewamy się ponadto przyjazdu przedstawicieli Komisji Europejskiej (DGTREN), a zaproszenia wystosowane zostały również do wielu instytutów badawczych i ministerstw odpowiedzialnych za kreowanie polityki transportowej w państwach członkowskich UE.


Załączniki

Treść wydarzenia w formacie WORD
wielkość: [92 kB]

Galeria

Adresy i telefony   Sprawdź pocztę  

kontakt

ostatnia aktualizacja strony:
02.07.2010 r.