Uniwersytet Gdański

przejdź do tekstu
logo Uniwersytet Gdański  

Działalność naukowa

Badania naukowe

Informacje ogólne

Finansowanie badań naukowych

Konferencje i seminaria

Stopnie i tytuły naukowe

Współpraca z zagranicą

Dostosowanie polskiego transportu do Unii Europejskiej - Polski transport w europejskiej perspektywie

Kiedy: 23.05.2005 r.

Miejsce: Sopot
Organizator: Katedra Transportu i Logistyki Uniwersytetu Gdańskiego

XIV Międzynarodowa Konferencja w Sopocie


DOSTOSOWANIE POLSKIEGO TRANSPORTU DO UNII EUROPEJSKIEJ - POLSKI TRANSPORT W EUROPEJSKIEJ PERSPEKTYWIE


W dniach 23-24 maja 2005 roku odbyła się w Sopocie organizowana przez Katedry Transportu i Logistyki Uniwersytetu Gdańskiego już po raz czternasty konferencja z cyklu "Dostosowanie polskiego transportu do Unii Europejskiej", w tym roku pod tytułem "Polski transport w europejskiej perspektywie´. Założeniem tej konferencji było spojrzenie na europejski transport i kierunki jego rozwoju przez pryzmat polskiego sektora transportu. Konferencja odbyła się pod patronatem Podsekretarza Stanu Ryszarda Krystka z Ministerstwa Infrastruktury, Jarosława Pietrasa Sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej, Jacka Karnowskiego - Prezydenta Miasta Sopotu oraz prof. dr hab. Andrzeja Ceynowy - Rektora Uniwersytetu Gdańskiego. Konferencję otworzył Dziekan Wydziału Ekonomicznego prof. dr hab. Stanisław Szwankowski. Wystąpienie inaugurujące wygłosił w zastępstwie Podsekretarza Stanu prof. dr hab. Wojciech Suchorzewski. Dotyczyło ono prac koordynowanych przez Ministerstwo Infrastruktury związanych z opracowaniem dokumentu kształtującego polską politykę transportową. Referent odniósł się do projektu dokumentu "Polityka transportowa Państwa na lata 2006- 2025" z 16 maja 2005 roku. Prezentacja spotkała się z dużym zainteresowaniem i wywołała dyskusję uczestników konferencji. Kontrowersyjnymi problemami były przede wszystkim rola i miejsce poszczególnych gałęzi w sektorze i polityce transportu, zagadnienia zrównoważonego rozwoju transportu oraz zakres ingerowania i sterowania przez państwo procesami rozwojowymi, kształtowanie zachowań użytkowników czy sposobów finansowania transportu.


Zakres problemowy tegorocznej konferencji był bardzo szeroki. Podzielony został na trzy sesje problemowe, w których szczególnych nacisk położono kolejno na ocenę doświadczeń związanych z integracją polskiego transportu, aktualne problemy polskiej polityki transportowej oraz kontrowersje wobec dalszej integracji. Pierwszej sesji zatytułowanej " Próba oceny integracyjnych doświadczeń polskiego transportu /dwugłos teoretyków i praktyków" przewodniczył prof. dr hab. Jan Burnewicz. W tej części spotkania zaprezentowane zostały następujące referaty:



  • Integracja z Unią Europejską - konieczność korekty programu bezpieczństwa ruchu drogowego w Polsce. - prof.dr hab.inż. Ryszard Krystek, dr inż. Kazimierz Jamroz, dr inż. Lech Michalski, Politechnika Gdańska;
  • Polski transport kolejowy w świetle badań nad liberalizacją kolei w Unii Europejskiej - prof.zw.dr hab. Juliusz Engelhardt , Uniwersytet Szczeciński;
  • Polscy operatorzy drogowi w Unii Europejskiej - dr Grzegorz Kaczor, Szkoła Główna Handlowa;
  • Perspektywy znaczenia transportu drogowego w łańcuchach dostaw - prof.dr hab. Zdzisław Kordel, Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu Gdańsk;
  • Organizacyjno-prawne problemy dostosowania śródlądowych dróg wodnych w Polsce do standardów europejskich - prof.zw.dr hab. Krystyna Wojewódzka-Król, dr Ryszard Rolbiecki, Uniwersytet Gdański;
  • Źródła poprawy pozycji firm polskiego sektora towarowego transportu kolejowego w Unii Europejskiej - dr Mirosław Antonowicz, PKP Cargo S.A. Warszawa;

Sesja II dotyczyła "Polskiej polityki transportowej w świetle unijnych tendencji". Sesję prowadził prof. dr hab. Zdzisław Kordel. W tej części znalazły się następujące referaty i wystąpienia:



  • Polska w lądowych przewozach ładunków wschód-zachód - prof. dr hab.inż. Alina Lipińska-Słota, Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach;
  • Integracja systemów transportowych w warunkach gospodarki rynkowej jako przedmiot badań naukowych - prof.dr hab. Maria Michałowska, prof.dr hab. Robert Tomanek, Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach;
  • Analiza sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw transportu samochodowego po integracji Polski z Unią Europejską - dr Tomasz Kwarciński, dr Dariusz Milewski, Uniwersytet Szczeciński;
  • Reforming railways in Europe - prof. Laurent Guihrey Univeriste Lumiere-Lyon 2;
  • Czynniki sukcesu polskich mikroprzedsiębiorstw transportowych na europejskim rynku - dr Beata Majecka, Uniwersytet Gdański;
  • Dostępność do zawodu spedytora wobec regulacji prawnych Unii Europejskiej - dr Jagienka Rześny-Cieplińska, Uniwersytet Gdański.

Trzecia sesja zatytułowana została "Dalsza integracja polskiego transportu - dylematy i kontrowersje". Poprowadził tę sesję prof. zw. dr hab. Włodzimierz Rydzkowski.



  • Polityka transportowa RP - dylematy i kontrowersje wobec wyzwań integracyjnych /UE/ i globalnych - prof.zw.dr hab. Andrzej S. Grzelakowski, Akademia Morska Gdynia;
  • Wspólny rynek usług transportowych UE - oczekiwania i efekty - prof. dr hab. Elżbieta Załoga, Uniwersytet Szczeciński;
  • Koncepcja rozwoju transportu drogowego wobec wyzwań XXI wieku - dr Monika Bąk, dr Barbara Pawłowska, Uniwersytet Gdański;
  • Wybrane konwencje ONZ regulujące zasady funkcjonowania międzynarodowego transportu drogowego - dr inż. Janusz Łacny, Wyższa Szkoła Gospodarki Bydgoszcz;
  • Transport lotniczy w polityce transportowej polski w świetle redefinicji strategii lizbońskiej - prof.dr hab. Elżbieta Marciszewska, Szkoła Główna Handlowa Warszawa;
  • Cele i uwarunkowania rozwoju transportu intermodalnego w Polsce - prof.zw.dr hab. Leszek Mundur, Szkoła Główna Handlowa Warszawa, prof. dr hab. Jerzy Wronka, Uniwersytet Szczeciński.

W ramach prezentowanych wystąpień i zgłoszonych referatów można wymienić następujące zagadnienia, które zostały poruszone na konferencji: poprawa sytuacji w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, ocena poziomu liberalizacji polskich kolei w odniesieniu do UE, problemy dostosowania żeglugi śródlądowej w Polsce do standardów europejskich, ocena sytuacji w transporcie kolejowym, znaczenie transportu drogowego w łańcuchu logistycznym, zagadnienia integracji systemów transportowych jako przedmiot badań naukowych, ocena sytuacji ekonomicznej firm transportu drogowego w świetle integracji z UE, kierunki rozwoju sektora drogowego i lotniczego, transport intermodalny czy też zagadnienia polityki transportowej wobec wyzwań integracyjnych globalnych.


Na konferencji reprezentowane były wiodące krajowe ośrodki naukowe, instytuty badawcze oraz przedstawiciele praktyki gospodarczej. Wśród uczestników można wymienić przedstawicieli wyższych uczelni:



  • Szkoła Główna Handlowa,
  • Uniwersytet Szczeciński,
  • Akademia Ekonomiczna z Katowic,
  • Wyższa Szkoła Handlu i Finansów Międzynarodowych,
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski z Olsztyna,
  • Akademia Morska Gdynia,
  • Politechnika Gdańska,
  • Politechnika Wrocławska,
  • Politechnika Warszawska,
  • Uniwersytet Gdański.

Instytuty badawcze: Ośrodek Badawczy Ekonomiki Transportu oraz Instytut Transportu Samochodowego oraz przedstawiciele praktyki gospodarczej:



  • PKP S.A. Centrala Biuro Strategii i Rozwoju;
  • PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.;
  • PKP SKM w Trójmiescie Sp.z o.o.;
  • Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych;
  • Polska Żegluga Śródlądowa;
  • Żegluga Bydgoska;
  • STRABAG Sp.z o.o.
  • Przedsiębiorstwo Przewozu Towarów PKS Gdańsk-Oliwa S.A.;
  • Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.;
  • AGROLAND Spedycja Międzynarodowa;
  • DARTOM Sp.J.

Wystąpieniom towarzyszyła ożywiona dyskusja co świadczy o aktualności poruszanych podczas konferencji problemów, zwłaszcza w aspekcie prac nad nową wersją Polityki Transportowej Państwa na lata 2005-2025 przygotowywanej w Ministerstwie Infrastruktury.


Załączniki

Treść wydarzenia w formacie WORD
wielkość: [55 kB]

Adresy i telefony   Sprawdź pocztę  

kontakt

ostatnia aktualizacja strony:
02.07.2010 r.